مقالات

بهداشت آشپزخانه و حمام

اشپزخانه

بهداشت آشپزخانه و حمام

بهداشت خانه شامل کارهایی است که ما برای محافظت از خود، خانواده، دوستان، همکاران در برابر انواع بیماری‌های عفونی، باکتری‌ها در محیط‌خانه، محل‌کار و زندگی روزمره خود اتخاذ می‌کنیم. نظافت آشپزخانه در عین سادگی از اهمیت بالایی برخوردار است.

اشپزخانه

تمیز کردن آشپزخانه به صورت کاملا اصولی انجام می‌شود. از آنجا که بسیاری از افراد، آشپزخانه را قلب هر خانه‌ای می‌دانند، به این خاطر لازم است که نظافت آشپزخانه با نکات ویژه رعایت شود. آشپزخانه جایی است که ما غذای خود را آماده می‌کنیم و بسیاری از وعده‌های غذایی خود را در آن می‌خوریم و خانواده و دوستان دور هم جمع می‌شوند.

داشتن یک آشپزخانه تمیز و بهداشتی لازم و ضروری است باید قبل از آشپزی، نظافت ظروف وضد‌عفونی کردن سطوح  و میکروب‌زدایی مواد غذایی و سبزیجات به نحو احسن انجام شود. همه این موارد ما را برای یک آشپزی آسان و دلچسب یاری می‌کند.

اشپزخانه

چگونگی تمیز کردن آشپزخانه

اول وسایل مورد نیاز را آماده کنید تا در حین نظافت دائم به دنبال جارو و دستمال و … نباشید. جارو، دستمال گردگیری، دستکش، اسکاچ و مواد شوینده و پاک کننده های چند منظوره حتما به کارتان می آید. بزرگترین مشکل در تمیز کردن آشپزخانه، چربی هایی است که روی همه سطوح نشسته و پاک کردن چربی و روغن از گرد و خاک، سخت تر است.

نکته ی مهمی که برای نظافت آشپزخانه یا هر مکان دیگری وجود دارد این است برای تمیز کردن هر یک از قسمت ها از مواد شوینده مخصوص به آن استفاده کنید. علاوه بر مواد شوینده باید از اسکاچ،پد ها و دستمال های مناسب هر سطوح نیز استفاده کرد. در این مورد باید به سلامت خود بسیار توجه داشت چرا که مواد های شوینده شیمیایی هستند.

 

اشپزخانه

در هنگام استفاده از مواد شوینده دقت داشته باشید که از دستکش و پیشبند جهت محافظت از پوست دستان خود استفاده کنید. انجام فرایند هواگیری در حین استفاده از مواد شوینده را جدی بگیرید. همانطور که می‌دانید نظافت آشپزخانه فعالیتی سخت و پر زحمت می‌باشد اما رعایت بهداشت آشپزخانه از خانه بسیار مفید و لذت بخش تر می‌باشد.

از دیگر مکان های مهم در خانه که نظافت آن بسیار با اهمیت می‌باشد،حمام و سرویس بهداشتی است. تمیز کردن حمام یکی از کارهایی است که باید بسیار جدی بگیرید؛ چراکه حمام به‌خاطر کاربرد و شرایط خاصی که دارد رطوبت و مسائل دیگر، خیلی زود به مکانی مستعد برای رشد باکتری‌ها و میکرب‌ها تبدیل می‌شود.

حمام

راه های نظافت

1-استفاده از مواد و ترکیبات طبیعی و خانگی

2-استفاده از محصولات تمیز کننده و سفیدکننده

 

محصولات

 

ترکیبات طبیعی

می‌توانید برای تمیز کردن حمام از ترکیبات طبیعی مثل جوش شیرین،سرکه،نمک آب لیمو و… استفاده کنید. همچنین می‌توانید از مواد شوینده برای انجام این کار استفاده کنید این انتخاب به سلیقه و نحوه کار شما بستگی دارد.

 

حمام

بخش های حمام

1-نحوه تمیزکردن دوغاب کاشی کاری حمام

2-نحوه تمیزکردن کف حمام

3- راهکار جایگزین برای تمیز کردن حمام (کف، دیوارها و سقف)

4- نحوه تمیزکردن دوش، شیشه‌، پرده‌ و وان حمام

5-نحوه تمیز کردن اینه حمام

 

شوینده

 

محصولات تمیزکننده

1-سفیدکننده کلرین (وایتکس کلرین)

2-دستمال مایکروفایبر خشک و تمیز

3-برس با دندانه‌های سفت و ضخیم

4-تی و لوازم مرتبط موردنیاز دیگر

5-دستکش پلاستیکی

6-بطری خالی اسپری

7-بخارشو (اختیاری)

جمام

 

بنابراین برای تمیز کردن حمام از هر گونه آلودگی باید نکات بهداشتی و استفاده از ابزار و محصولات مناسب را رعایت کرد. در نتیجه نظافت و تمیزی یک بخش جدایی ناپذیر از زندگی هرشخص است. همه افراد در طول روز به‌طور مداوم سعی می‌کنند نظافت و تمیزی را چه از نظر شخصی و چه از نظر محیطی، رعایت کنند. رعایت نظافت نه‌تنها شما را از مواردی همچون بیماری‌ها دور می‌کند، بلکه باعث می‌شود تا حس خوبی نسبت به محیط و وسایلی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، داشته باشید.

جهت تهیه مواد شوینده این لینک کلیک کنید

برای اطلاعات از محصولات کاتوس اینجا را کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *