مقالات

نکات بهداشتی آشپزخانه

بهداشت اشپزخانه

نکات بهداشتی آشپزخانه

آشپزخانه قلب تپنده‌ی هر خانه است. آشپزخانه جایی است که خانواده‌ها در آنجا جمع می‌شوند تا  غذاهای مورد علاقه‌شان را طبخ کنند، با یکدیگر غذاهای گرم میل کنند و با همدیگر معاشرت کنند.بهداشت آشپزخانه به هنگام آماده سازی پخت غذا بسیار مهم است. پس باید برای رعایت بهداشت آن از مواد شوینده مخصوص استفاده کرد چون این نکات بهداشتی بسیار مهم می‌باشند.

 

بهداشت اشپزخانه

وسایلی مانند:گاز،سینک،هود،کابینت ها،انواع ظرف،در آشپزخانه باید برای رعایت بهداشت آشپرخانه تمیز شوند. برای تمیز کردن چربی های گاز از اسپری های چربی زدا میتوان استفاده کرد این اسپری ها تمامی سطح گاز را تمیز می‌کند و هر آنچه چربی و لک روی آن وجود دارد از بین می‌برد. اینگونه همه‌ سطح‌ گاز تمیز می‌شود.

بهداشت اشپزخانه

تمیز کاری گاز

البته برای تمیز کردن گاز میتوان از محلول های طبیعی مثل سرکه و جوش شیرین یا مخلوط‌ صابون و آب هم استفاده کرد انتخاب اینکه چگونه با چه موادی آن را تمیز کنید بستگی به سلیقه شما دارد اما تجربه نشان می‌دهد استفاده از اسپری های قوی و مواد شوینده بهتر از استفاده از مواد طبیعی است.

مخلول آب و صابون

صابون از مواد در دسترس و موثر برای تمیز کردن اجاق گاز است. فقط با صابون، مقداری آب گرم و یک پارچه تمیز می‌توانید گاز رومیزی‌تان را کاملا تمیز کنید. یک ترفند خانه‌داری این است که مقداری صابون رنده کنید و آن را در ظرف کوچکی نگهداری کنید. هر دفعه موقع تمیز کردن اجاق گاز، مقداری از این صابون را بردارید و در عرض چند دقیقه گاز خانه را برق بیندازید.

بهداشت اشپزخانهتمیز کاری سینک

سینک ظرفشویی، در آشپزخانه مهمترین بخش آن است چون اگر آلوده باشد ظرف ها تمیز نمی‌شوند و این می‌تواند موجب تولید میکروب ها شود. اسپری چند منظوره برای تمیز کردن سینک ظرفشویی بسیار مناسب است، این اسپری ها سینک را براق میکند و تمام لکه ها و آلودگی ها را از سطح سینک پاک می‌کند.

همچنین سرکه سفید برای شست و شوی سینک و تمیز کردن آن مناسب است. سرکه سفید یک تمیز کننده قوی و قدیمی است که باعث ایجاد حساسیت پوستی هم نمی‌شود. اگر روی سینک ظرفشویی شما لکه چربی یا آب وجود دارد، می‌توانید برای از بین بردن لکه ها، از سرکه سفید استفاده کنید.

بدین منظور تمام قسمت های سینک را به سرکه سفید آغشته کنید. اجازه دهید تا سرکه برای مدت چند دقیقه روی سطوح باقی بماند. سپس با استفاده از دستمال، سینک را تمیز کنید و بعد با آب داغ بشویید. خواهید دید که اثری از لکه ها باقی نمی‌ماند.

برای بهتر پاک شدن سینک با این مواد ها از اسکاچ های اسفنجی استفاده کنید باعث می‌شود که سطح آن کاملا ساییده شود و سطح براقی بوجود بیاید. این اسکاچ ها را می‌توانید از برند کاتوس تهیه کنید.

بهداشت اشپزخانههود آشپزخانه

آشنایی با روش های تمیز کردن و بهداشتی هود آشپزخانه به دلیل محل قرارگیری این دستگاه و ارتباط مستقیم با آن هرگونه آلودگی، دارای اهمیت بالایی است. لازم است بدانید که عدم پاک کردن هود آشپزخانه می‌تواند مشکلات جدی در این دستگاه ایجاد کند. از بین بردن چربی هود معمولاً کار ساده‌ای نیست؛ زیرا بخار غذا وارد تمام قسمت های دستگاه می‌شود و چربی ها تمام سطوح داخلی و خارجی آن را می‌پوشانند. بنابراین بهتر است برای نظافت هود آشپزخانه از روش های مناسب و ترفندهای خاص استفاده کنید.

چگونه هود را تمیز کنیم؟

1- استفاده از سرکه و جوش شیرین

2- استفاده از آمونیاک

 سرکه و جوش شیرین

هود را خاموش کرده، از برق بکشید و اجازه دهید هود خنک شود. فیلترهای هود را جدا کنید و با آب گرم بشویید. در یک کاسه، مقدار مساوی سرکه سفید و جوش شیرین را مخلوط کنید تا یک خمیر به دست بیاید. خمیر را با استفاده از دستمال نرم روی بدنه هود بمالید. اجازه دهید خمیر به مدت 15 تا 20 دقیقه روی هود بماند. با استفاده از دستمال مرطوب و آب گرم، خمیر را از روی هود پاک کنید.

طرز تميز كردن هود آشپزخانه با آمونیاک

ابتدا یک کیسه ضخیم بردارید و آن را با آمونیاک پر کنید.

سپس فیلتر هود را در آن قرار دهید.

فیلتر را به مدت 5 تا 8 ساعت در آمونیاک بگذارید.

سپس فیلتر را بردارید و آن را با یک پارچه نرم و مواد شوینده خانگی تمیز کنید.

برای شستشوی فیلتر از آب نسبتا داغ استفاده کنید

این نوع مواد‌ها کاملا بهداشتی هستند و به رعایت بهداشت آشپزخانه بسیار کمک می‌کنند.

بهداشت اشپزخانه کابینت

تمیز کردن کابینت ها یکی از مراحل نظافت آشپزخانه است. کابینت ها در معرض آلودگی، ذرات چربی و گردوغبار فراوانی قرار دارند، بنابراین لازم است هر چند وقت یکبار کابینت ها را تمیز نمود.

1-ترکیب مایع ظرفشویی و آب

2-دستمال مرطوب کابینت

با یک اسفنج آغشته به ترکیب مایع ظرفشویی و آب که آن را کامل آبگیری نموده اید، سطح کابینت را تمیز کنید و سپس با یک دستمال نخی مرطوب کابینت را تمیز و در آخر با یک دستمال نخی خشک کنید. شما باید سریع کابینت را خشک نمایید تا رد رطوبت باقی نماند.

اگر روی کابینت شما چرب نیست لازم نیست که از ترکیب مایع ظرفشویی و آب یا دیگر مواد شوینده استفاده نمایید، بلکه می‌توانید گرد و خاک را از روی کابینت ام دی اف با یک دستمال نخی کمی مرطوب تمیز کنید، سپس با یک دستمال نخی و نرم خشک رد رطوبت روی کابینت را پاک کنید.

این دستمال ها انواع مختلفی دارد که جنس آن مهم است دستمال های مرطوب دستمال های حوله ای،دستمال های نخی …..مناسب این است که کابینت هارا تمیز کند. در بازار انواع دستمال با برند های مختلفی وجود دارد یکی از این برندها کاتوس می‌باشد که بسیار معتبر و محبوب است.

بهداشت اشپزخانهیخچال

همانطور که می‌دانید یخچال یکی از مهم ترین وسیله ها در آشپز خانه می باشد و تمیزی و بهداشت آن بسیار حائز اهمیت است.

اسپری پاک کننده یخچال

فاقد مواد مضر شیمیایی

مانع از بجا ماندن لکه ها

مناسب برای تمیز کردن و بهداشت داخل یخچال مانند سطوح شیشه ای، پلاستیکی و استیل که مانع از بجا ماندن لکه ها، چرب شدن و مات شدن آن ها پس از استفاده می‌شود و بهداشت داخل یخچال رعایت می‌شود. این اسپری فاقد مواد مضر شیمیایی بوده که مانع از آسیب رسانی به شیشه های پلی کربنات شده، و برای قطعات رنگ شده و پلاستیکی مضر نمی‌باشد.

بنابراین برای رعایت بهداشت آشپزخانه باید از مواد مناسب برای وسایل داخل آن استفاده کرد. تمیز کردن مداوم و منظم باعث پاک شدن آلودگی ها می‌شود و اینگونه بهداشت این مکان رعایت شده و از هرگونه آلودگی در امان است .

جهت مشاهده و خرید محصولات شوینده این لینک را کلیک نمایید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *