مقالات

روش تمیز کردن کابینت آشپزخانه

روش تمیز کردن کابینت آشپزخانه

روش تمیز کردن کابینت آشپزخانه: تمیز کردن کابینت‌های آشپزخانه یکی از موارد مهم برای حفظ بهداشت و زیبایی آشپزخانه است. همه‌ی ما به صورت روزانه، یا حداقل به طور منظم، پیشخوان آشپزخانه و زمین آن را تمیز می‌کنیم. اما خیلی کم پیش می‌آید که سراغ تمیز کردن کابینت آشپزخانه برویم. گرد و غبار و خاک، بخار غذا، دانه های چربی و آلودگی‌هایی که حین آشپزی ایجاد می‌شود، روی درها و دستگیره‌های کابینت می‌نشینند. بعد از گذشت مدتی این چربی ها کار تمیز کردن کابینت آشپزخانه را سخت می‌کند. کابینت‌های کثیف و غبار آلود علاوه بر اینکه ظاهر زیبایی ندارند، سلامتی شما را نیز تهدید می‌کنند. برای مثال ویروس سالمونلا به راحتی روی دستگیره‌های کابینت رشد می‌کند و می‌تواند تمام محیط کابینت را ویروسی کند. همچنین ذرات غذای قدیمی و دوده‌های غذاهای کبابی، به محیط داخلیِ کابینت نفوذ می‌کنند. این مواد محلی که ظرف‌ها در آنجا قرار داردند را هم کثیف می‌کنند. پس فراموش نکنید که کابینت های آشپزخانه‌ی شما به طور منظم و طبق یک الگوریتم نیاز به رسیدگی و نظافت دارند.

پاک کردن شیشه ها

روش تمیز کردن کابینت آشپزخانه

کابینت ها را هرچند وقت یکبار تمیز کنیم؟

در حالت کلی و ایده آل شما باید محیط بیرونی کابینت را هر هفته، یا حداقل هر دو هفته یک بار، تمیز کنید. اما فضای داخلیِ آن هر چند ماه یک بار نیاز به نظافت دارد. خالی کردنِ تمام وسایل آشپزخانه و تمیز کردن کابینت آن کار بسیار سخت و سنگینی است. اگر هر دفعه فقط یک کابینت را تمیز کنید کار شما بسیار آسانتر می‌شود و زمان زیادی هم از شما نمی‌گیرد. برای مثال وقتی تمام ظرف‌های شما در ماشین ظرفشویی هستند، بهترین زمان برای تمیز کردن یکی از کابینت ها است. یک لیست برای آشپزخانه خود تهیه کنید و در آن بنویسید و مشخص کنید که کدام کابینت‌ها تمیز شدند. حتما مطمئن شوید که تمام لکه‌ها را پاک کردید و جایی که ظرف‌ها را قرار می‌دهید واقعا تمیز است.

دستمال

روش تمیز کردن کابینت آشپزخانه

برای تمیز کردن کابینت‌ها به چه چیزهایی نیاز است؟

روش تمیز کردن کابینت آشپزخانه: شما برای نظافت کابینت‌ها به پارچه‌های مناسب، یک مسواک قدیمی بدون استفاده و جارو برقی نیاز دارید. مواد شوینده‌ای که مورد نیازِ شما شامل:  مایع ظرفشویی، محلول سرکه و آب گرم، محلول تمیزکننده‌ی مخصوص کابینت، تمیزکننده‌ی چند منظوره و جوش شیرین است. حالا طبق مراحل زیر کار تمیز کردن کابینت هارا شروع می‌کنیم :

محلول شستشو

بیشترِ کابینت‌ها را با محلول مایع ظرفشویی و آب گرم میتوانید تمیز کنید‌. فرقی ندارد که جنس آن از فلز باشد یا پلاستیک یا حتی چوب ، همه‌ی آن‌ها با این محلولی که درست کردید تمیز می‌شوند. این محلول یک راه حل بسیار ساده برای پاک کردن لکه‌های غذایی، گرد و غبار و خاک و چربی‌های معمولی است که معمولا در کابینت ایجاد می‌شوند. مایع ظرفشویی به عنوان یک چربی‌زدا وارد عمل می‌شود و هر گونه لکه و چربی را در محیط خارجیِ کابینت از بین می‌برد. همچنین برای تمیز کردن کابینت‌ها می‌توانید از یک تمیزکننده‌ی چند منظوره استفاده کنید. اما قبل از اینکه کار را شروع کنید ابتدا مقدار کمی از محلول را روی قسمتی از کابینت که در معرض دید نیست امتحان کنید. سپس مطمئن شوید رنگ آن را از بین نمی‌برد و به آن آسیبی نمی‌رساند. فراموش نکنید که قبل از شروع به استفاده از محلول ها حتما دستورالعمل روی آن را بخوانید.

از بالا به پایین کار کنید و  کابینت را خشک کنید

کارِ نظافت را از بالا شروع کنید و به سمت پایین حرکت کنید. در کابینت‌هایی که جنس مقاوم و سختی دارند و خالی هستند، می‌توانید تمیزکننده را مستقیما روی محلی که میخواهید تمیز شود اسپری کنید. در غیر این صورت، اول محلول را روی یک پارچه‌ای که تمیز است اسپری کنید و سپس کابینت‌ها را از بالا به سمت پایین تمیز کنید. حتما یادتان باشد لبه ها و کناره های کابینت ها را تمیز کنید. قبل از اینکه کابینت ها خشک شوند، آن را با یک پارچه‌ی خشک دیگر تمیز کنید و رطوبتِ روی سطح آن را جمع کنید. آبی که روی کابینت شما نشسته است می‌تواند باعث شود  که رنگ آن تغییر کند با آسیبی در آن ایجاد شود.

قسمت‌های شیشه‌ای یا آینه‌ای کابینت‌ها را حتما تمیز کنید

قبل از شروع پاک کردن قسمت‌های شیشه‌ای یا آینه‌ای، محلول پاک‌کننده‌ی شیشه را روی دستمال و یا حوله ای کاغذی و بدون پرز اسپری کنید. هرگز نباید محلول شستشو شیشه را به صورت مستقیم روی شیشه اسپری کنید. چونکه این کار باعث پاشیدن این محلول به قسمت‌های چوبی و نفوذ آن به داخل چوب و بقیه قسمت‌های کابینت می‌شود. این اتفاق باعث تغییر رنگ بخش هایی از کابینت می‌شود و ظاهری زشتی ایجاد می‌کند . برای تمیز شدن قسمت‌های فلزیِ روی یک کابینت از جنس چوب لازم است که یک عدد مسواک را داخل محلول سرکه و آب گرم خیس کنید. سپس مسواک را به محلول بزنید و دستگیره‌ها را تمیز کنید. برای تهیه‌ی درست این محلول لازم است که سرکه و آب گرم را به میزان مساوی و یکسان با یک‌دیگر مخلوط کنید. بعد از تمیز کردنِ دستگیره‌ها، با همان مسواک می‌توانید محل اتصالِ دستگیره ها به چوب را نیز تمیز کنید.

چربی‌های قدیمی و ضخیم را پاک کنید

بعضی وقت‌ها مقدار بسیار زیادی از چربیِ های ضخیم و قدیمی در قسمتی از کابینت انباشته می‌شود وبه ماده‌ای چسبناک و زرد یا نارنجی رنگ تبدیل می‌شود. این لکه‌ها روی کابینت‌هایی که قدیمی است به قدری زیاد است که به راحتی میتوان آن ها را مشاهده کرد و تقریبا نمی‌توان آن‌ها را از بین برد. در این مرحله یک پاک‌کننده‌ی روغن می‌تواند به شما کمک کند. کافی است که این ماده را روی قسمت‌های کثیف است اسپری کنید و بین ۲بازه زمانی  تا ۴ دقیقه به آن مهلت دهید که در چربی ها نفوذ کند، و بعد چربی‌ها را با یک دستمال پاک کنید. البته امکان دارد  که برای پاک شدنِ کامل آن، نیاز باشد که چندین بار این کار را تکرار کنید.  همچنین برای انجام این کار می‌توانید از خمیر جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین و مقدار کمی آب را با هم مخلوط کنید تا ماده‌ای خمیری شکل به شما بدهد، و بعد از آن با یک برس نرمِ  قسمتی که کثیف است را به آرامی بسائید.

کابینت‌ها را خالی کنید و فضای داخلی را بشویید و خشک کنید.

برای نظافت داخل کابینت ها، لازم است که وسایلی که داخل آن است تماما خالی شوند. بهتر است این کار را از کابینت‌هایی که بالا هستند شروع کنید. در صورتی که در داخل کابینت‌ها از قفسه‌های کوچک‌تر استفاده کرده‌اید، آن‌ها را هم از داخل محیط خارج کنید.  اگر در محیط داخلی کابینت های شما ذرات ریز وجود دارد، قبل از شروع کردن به کار، آن‌ها را با جاروبرقی تمیز کنید. فضای داخل کابینت‌ها را با مخلوطی از مایع ظرفشویی و آب گرم، به آرامی بشویید. با یک پارچه‌ی مرطوبِ دیگر سطوح داخلیِ کابینت ها را تمیز کنید.

برای اینکه اطمینان حاصل کنید از باقی نماندن رطوبت و آسیب نرسیدن به سطح داخلیِ کابینت ها ، با یک پارچه‌ی خشک دیگر، تمام فضای داخلی آن را تمیز و خشک کنید. لیوان ها و ظرف‌های داخل کابینت نیز همانند سطوح داخلی و خارجیِ آن با گرد‌ و غبار و خاک و ذرات بخار غذا کثیف می‌شوند. ظروف را به کمک دستمال حوله ای با محلول آب گرم و مایع ظرفشویی تمیز کنید. تمام خوراکی‌هایی که تاریخ انقضای آن‌ها گذشت را دور بریزید. فراموش نکنید قبل از اینکه وسایل را داخل کابینت قرار بدهید با یک دستمال تمیز و خشک آن‌ها را کاملا خشک کنید. و همچنین لازم است قبل از اینکه وسایل را درون کابینت قرار دهید، در کابینت‌ها را باز بگذارید و بین ۱ تا ۲ ساعت به آن مهلت دهید تا کاملا خشک شوند.

 آشپزخانه

روش تمیز کردن کابینت آشپزخانه

تمیزتر نگه داشتن کابینت‌های آشپزخانه:

روش تمیز کردن کابینت آشپزخانه: حداقل هر 1 یا 2 هفته یک‌بار کابینت‌ها را با یک پارچه‌ی نرم و حوله ای پاک کنید. اگر مواد غذایی یا روغن روی سطح کابینت می‌ریزند همان موقع با کمک یک اسفنج یا پارچه‌ای مناسب و مرطوب آن را تمیز کنید. هر چقدر این مواد بیشتر روی کابینت ها بمانند، لکه‌ی آن هم مقاوم تر و در نتیجه پاک کردن آن نیز سخت تر خواهد بود. حتی ممکن است در حین تمیز کردنِ آن لکه به کابینت شما نیز آسیب وارد شود. کابینت‌هایی که نزدیک به اجاق گاز هستند، به دلیل مجاورت مداوم با گرما، در معرض آسیب بیشتری هستند. پس بهتر است در طول مدت تمیز کردن، کشوهای کابینت‌هایی که  نزدیک به گاز هستند را خارج کنید و بعد آن هارا تمیز کنید. وسایل تولیدکننده‌ی حرارت، مثل دستگاه‌های قهوه ساز و توستر، را از کابینت ها دور نگه دارید. گرما و رطوبت بیش از اندازه می‌تواند به سطح کابینت آسیب زیادی برساند.

 روش تمیز کردن کابینت آشپزخانه

روش تمیز کردن کابینت آشپزخانه

 

بهترین دستمال آشپزخانه

سفره یکبار مصرف و انوع آن

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *